Lærerdagbog i en coronatid - april 2020

Her kan du læse to læreres dagbogsindlæg fra den nye arbejdshverdag, der ramte dem og alle andre i kølvandet på COVID-19 og nedlukningen af det danske samfund. Michelle Lyngsdal arbejder til dagligt på Engdalskolen og Dorthe Krejlgaard er på Viby Skole. I dagbøgerne kan du læse mere om de tanker, de har gjort sig i en tid, hvor skoler har været lukket og genåbnet og elever blevet undervist igennem en skærm. (Personerne optræder under opdigtede navne i dagbogen).
Mandag den 11. maj Mandag den 11. maj

Woop woop! – med Mor Mettes melding om, at udskolingseleverne endelig må få hinanden (og os) at se, blev bededagsferien og maj måned pludselig et par grader varmere, og solen har lige skinnet lidt ekstra.

Onsdag den 15. april Onsdag den 15. april

I dag åbnede skolerne så – hos os med fly-in/out på boldbanen og fysiklokalet som vaskehal.

Tirsdag den 14. april Tirsdag den 14. april

Vi skal sidde hjemme i fire uger endnu, så jeg grubler lidt over, hvordan jeg egentlig skal bedømme eleverne i mine fag, der jo primært er mundtlige. ”Du får 12, fordi du er god til at tænde og slukke mikrofonen, når vi mødes i Meet”. ”Du får 10, fordi dit webcam ikke virker, men du til gengæld er god til ikke at gå i koma, når Unilogin bliver hacket”.

Mandag den 13. april Mandag den 13. april

Min teammakker og jeg har derfor planlagt at holde elevsamtaler i den kommende uge. Vi har begge brug for at tale lidt med dem enkeltvis for at høre, hvordan de har det, hvordan de arbejder, og hvad de tænker om det hele. Hvis jeg kunne, ville jeg lægge en arm om dem alle og fortælle, at de er savnede - men det må så blive på denne lidt særprægede og distancerede måde.

Fredag den 10. april Fredag den 10. april

Mandag (2. påskedag) skal jeg mødes med mit danskteam. Vi nåede aldrig at få planlagt noget før ferien, fordi det var usikkert, om vi skulle møde på arbejde eller ej.

Torsdag den 9. april Torsdag den 9. april

9. april 1940. Tyskerne angriber og besætter Danmark. 9. april 2020. Covid-19 har angrebet Danmark.

Tirsdag den 7. april Tirsdag den 7. april

Så, langdistanceundervisning frem til 10. maj for de ældste af eleverne. Holy moly. Jeg skal vist have en seriøs peptalk med mig selv.

Mandag den 6. april Mandag den 6. april

I dag har jeg taget mig god tid til at analysere sangen´This is America´ af Donald Glover AKA Childish Gambino. Den skal bruges i 9. klasse engelsk. Sjovt nok åbner både tekst, koreografi, lyd og billeder sig meget mere op, når jeg har tid til fordybelse. Forberedelse er altså grundstoffet til god undervisning.

Fredag den 3. april Fredag den 3. april

Og sådan gik formiddagen. Opkald, sms´er og Aula beskeder fortsatte helt frem til kl. 15:00, derfor har jeg simpelthen ikke fået ret meget fra hånden i dag, kun en håndfuld nye punkter på min huskeseddel. Hvor er lærerlivet meget nemmere, når vi har eleverne og kollegaer lige der. Nærværende.

Tordag den 2. april Tordag den 2. april

I dag har jeg lært min klasse, hvad det vil sige at have skyklapper på. Ingen af dem kendte begrebet i forvejen. Vi kom til at tale om det, fordi vi, ad omveje, kom ind på, hvordan historierne om coronavirusen pludselig kom til at fylde så meget i medierne, bare fordi den rykkede tættere på os.

Onsdag den 1. april Onsdag den 1. april

En jævn rolig dag på hjemmekontoret i dag. I formiddags mødtes dansklærerne fra udskolingen på Google Meet. Ideudveksling om undervisning, find-en-ting-bingo, bekymringer over de sårbare elever og gisninger om skole eller ej efter påskeferien.

Om lærerdagbogen

Følg to læreres dagbog fra den nye arbejdshverdag.

Michelle Lyngsdal arbejder til dagligt på Engdalskolen og Dorthe Krejlgaard er på Viby Skole.

I dagbøgerne kan du læse mere om de tanker, de gør sig midt i en coronatid, hvor skoler er lukket og elever undervises igennem en skærm.

(Personerne optræder under opdigtede navne i dagbogen).