Mandag den 16. marts

Dagbogsbillede 16032020
Dorthe Krejlgaard - coronadagbog
Dorthe Krejlgaard Nielsen

Hjemmebrygget kaffe, ahhh, slet ikke så tosset.

Første dag med hjemme-fjern-undervisning. Sådan helt Pippi-agtig tænkte jeg, det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg nok godt. Klokken 8 skriver jeg ud til mine tre klasser. Husk at læse, at se, at skrive. Min egen 8. klasse fik en plan i fredags, så de burde alle være orienteret. De får derfor en ekstra opgave og en udfordring. Ekstraopgaven går ud på at lave et (nyt) ugeskema de skal følge. Kravet er at de skal lave skolearbejde i 6 timer hver dag, derudover må der gerne være aktiviteter, så som at gå en tur, bage boller, handle ind for mormor. Skemaet skal også være realistisk, så de rent faktisk kan følge det. De anden udfordring er ´løb og læs´ og den er frivillig. Jeg har lavet et skema hvor de kan skrive, hvilken fysisk aktivitet de har lavet og i hvor lang tid de har læst. Nu må vi se. Jeg er selvfølgelig selv med på udfordringen.

Pludselig begynder det at vælte ind med beskeder på Aula: Jeg kan ikke komme på MinUddannelse. Mit unilog virker ikke efter jeg skiftede kodeord. Jeg kan ikke finde den mappe vi skal uploade det nye skema i. Hjælp mig, hjælp mig, hjælp mig. OK børn, time out, hør nu her! Nå nej, jeg kan ikke bare gå ned til Søren, bede Amanda om at hjælpe Sarah. Jeg må svarer individuelt på alle beskeder og tråde i Aula.

Kære dagbog, lige der midt i virvaret, rejste jeg mig fra mit skrivebord, tog min kaffekop, stillede mig hen til vinduet, stod der og kiggede ud på den blå himmel og drak langsomt. Pippi.

Sådan gik den første dag med hjemmeundervisning. Som brandslukker. Det minder sjovt nok meget om en helt almindelig skoledag. Lærte eleverne noget? Det ved jeg simpelthen ikke. Nu skal jeg forberede mig til i morgen.

I det mindste er kaffen god.

 


    

Michelle Lyngsdal - dagbogsforfatter
Michelle Lyngsdal 

Jeg har normalt ikke den store ros til AULA, men det er nemt at kommunikere med mine elever på den platform. Kl. 9 dukkede alle fra 8.d derfor op til første time i den nye karantænevirkelighed. De fleste i nattøj og med morgenhår.

”Det er tidligt” sagde nogle af dem, men det fejede jeg kontant af og fik sagt noget i retningen af, at de jo normalt ville være i skole på det tidspunkt. Jeg fortalte dem ikke, at jeg selv lige havde kastet noget tøj over hovedet, og at jeg sad med et tæppe om benene og Mickey Mouse hjemmeskoene på.

I torsdags havde jeg i let panik lagt et forløb om nabosprog ud til dem på MinUddannelse. De skulle læse en novelle på nynorsk og se en kortfilm uden undertekster.

Det var ikke en opgave, de jublede over at have fået for, da vi mødtes online. Vi talte lidt om begge ting, men kom aldrig rigtigt i dybden med noget.

Næste opgave er at se nogle afsnit af SKAM. Det er en nem måde at lave undervisning i norsk på, og så giver det mig en undskyldning for at gense hele serien.

Jeg er begyndt på et puslespil, som jeg vil sætte mig med, når tv-serierne gør mig for sløv og lidt for sofakartoffelagtig.

Jeg tjekker AULA en del, men der sker ikke så meget på den kanal. Det er lidt tomt, og jeg savner mine kollegaer. 

Dagbogsbillede ML 16032020

Om lærerdagbogen

Følg to læreres dagbog fra den nye arbejdshverdag.

Michelle Lyngsdal arbejder til dagligt på Engdalskolen og Dorthe Krejlgaard er på Viby Skole.

I dagbøgerne kan du læse mere om de tanker, de gør sig midt i en coronatid, hvor skoler er lukket og elever undervises igennem en skærm.

(Personerne optræder under opdigtede navne i dagbogen).