Mandag den 23. marts

corona_dagbog
Michelle Lyngsdal - dagbogsforfatter
Michelle Lyngsdal 

I den sidste halve time op til Mette Frederiksens pressemøde i dag kl. 15, fik jeg ikke foretaget mig ret meget andet end at stressspise (åh, hvor skønt at kunne skrive et ord med tre s’er i træk) resten af kogechokoladen, som jeg i panik fandt bagerst i en køkkenskuffe. Åh, hvor ville jeg gerne have, at hun kom med godt nyt, men ak.

Selvom man kan sige, at udmelding om fortsat lockdown ikke kom som nogen overraskelse, frustreres jeg alligevel. Jeg savner mine kollegaer, mine elever og et liv, der ikke foregår i slowmotion. Lige nu er der virkelig lang tid til den 14. april.

Jeg har lyst til at lave en Maude og lægge mig i min seng med samtlige elleve sæsoner af Spise med Price. Men hverken mine elever eller jeg bliver klogere og mere motiverede af mantraet om ’rigeligt smør’.

I formiddags, længe før pressemødet, gennemgik 8.d og jeg baggrunden for den litterære periode, romantikken. Vi talte om virkelighedsflugt – og om at skrive om, hvordan verden burde være og ikke, hvordan verden egentlig er. Her afbrød en kløgtig elev og sagde: ”Sådan bliver det måske også i dag, så det vi læser, ikke kommer til at handle om krise, men om noget der er godt”. Og det måtte jeg jo give hende ret i.

Englænderne står ikke på lur for at stjæle flåden, og staten er forhåbentlig ikke ved at gå bankerot. Til gengæld buldrer aviserne frem med corona-apokalyptiske nyheder med rædselsfulde overskrifter som denne: ’Følg den daglige udvikling for corona-dødsfald i alle verdens lande’.

Denne og lignende overskrifter giver mig lyst til at finde og male en idyllisk skovsø med brede bøge og at tænke længselsfuldt på de harniskklædte kæmper - bare for at slippe lidt væk fra en klode, der åbenbart stadig skal blive ved med at dreje den modsatte vej, end den plejer. 


Dorthe Krejlgaard - coronadagbog
Dorthe Krejlgaard Nielsen

Alle afleveringer er rettet og sendt tilbage til eleverne med noter og karakterer. Så er der ro på 9. klasse et par dage. Ja tak!

Hjemmeskoling uge 2. Jeg havde en helt klar plan om at være effektiv fra kl. 08:00 i dag. Tjekke AULA både for beskeder fra elever, forældre, men også læse dagens besked fra min skoleleder. Hun skriver en besked til os hver morgen. Meget trygt og nærværende. Jeg skulle også have læst op på FrontRead, da min 8. klasse skal i gang med at træne deres læsefærdigheder. De to nye elever i klassen kender ikke FrontRead, så dem mødtes jeg med på Google Meet kl. 09:45. Resten af klassen slutter sig til samtalen kl. 10:00. Der var gak og løjer de første 5-7 minutter. Det skal der være plads til. Og så var vi seriøse i 30 minutter. I de kommende uger skal vi blive rigtigt kloge på digtgenren. Eleverne skal læse lidt forskellige stilarter, analysere og selv læse digte op for hinanden og mig (online). Tove Ditlevsen er ikke glemt. Jeg så en ret fed dokumentar i går med og om hende på CPH:DOX ’Tove i stykker’. Den skal eleverne også se. De skal inden påske skrive en portrætartikel om netop Tove Ditlevsen, det ved de bare ikke endnu.

Så gik MinUddannelse ned igen. Så gik jeg en lang tur i Risskov med hunden.

Min plan om effektivitet blev endnu engang forstyrret af læringsplatforme, der ikke vil samarbejde. Det er top frustrerende.

PS. Jeg er ret imponeret over elevernes disciplin. Stærkt gået af 8.klasse. Det skal jeg huske at sige til dem i morgen 😊

Om lærerdagbogen

Følg to læreres dagbog fra den nye arbejdshverdag.

Michelle Lyngsdal arbejder til dagligt på Engdalskolen og Dorthe Krejlgaard er på Viby Skole.

I dagbøgerne kan du læse mere om de tanker, de gør sig midt i en coronatid, hvor skoler er lukket og elever undervises igennem en skærm.

(Personerne optræder under opdigtede navne i dagbogen).