Tirdag den 17. marts

Dagbogsbillede 17032020
Dorthe Krejlgaard - coronadagbog
Dorthe Krejlgaard Nielsen

Endnu en hilsen til elever og forældre på Facebook fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil. Mon nogle af hendes mange rådgivere har fortalt hende, at skoleelever ikke bruger fjæsbogen?

Dag 2 som hjemmearbejdende lærer har været lidt stille. Jeg har kun svaret på 12 henvendelser på Aula og et par stykker på SMS. Til gengæld er det allerede tydeligt, hvem der har stukket hovedet i jorden som en anden struds, og hvem der rent faktisk får arbejdet med de opgaver de skal. Det står allerede ganske klart, at de i forvejen mindre-godt-kørende elever har en stor udfordring, når det kommer til selvdisciplin og skolearbejde hjemmefra. Shit altså. Den problemstilling jeg skal have fundet en løsning på. Skal jeg mon bare ringe dem op? Det gør jeg i morgen, hvis de ikke har uploadede deres hjemmeskole-skema på Drev inden klokken 08:00. Jeg får lige Sofie til at sende en besked (jeg har skrevet) ud på klasse-snap´en, så er de advaret eller motiveret. Måske skulle jeg indkalde dem alle til en statussnak på Skype? Eller i små grupper? Bruger de mon Skype? Det må jeg lige finde ud af.

Jeg har rent faktisk gennemanalyseret to Tove Ditlevsen tekster i dag. Ha! Det er godt nok længe siden jeg har haft tid til det. Sjovt nok, føles det ret skønt. Jeg fortsætter i morgen. Det glæder jeg mig faktisk til. Tænk engang kære Dagbog, at det kræver en giga krisesituation, at få tid til at nørde. Tænk engang.

Det bliver interessant at høre hvad HMS Dronning Magrethe II har på hjertet senere i aften. Det er oplagt at tale med eleverne om hvorfor i morgen, om budskabet … Altså, hvis nu alt var normalt.

PS. Jeg løb en tur tidligt i morges. Først var det rædderligt, men så blev det ok. Måske igen på torsdag. Vi får se.


 

Michelle Lyngsdal - dagbogsforfatter
Michelle Lyngsdal 

I dag underviser min teammakker Marianne 8.d. Derfor har jeg haft ekstra tid til at kigge på opgivelser og udkast til fordybelsesområder til 9.b’s eventuelle eksamener. Inden jeg faldt i søvn i går, besluttede jeg mig for at skubbe forløbet om den russiske revolution. Det bliver for kompliceret at skulle introducere det online, når jeg ikke kan stå ved en tavle og tegne og fortælle. Desuden er det også lidt svært helt at gennemskue, hvem der følger med i timerne.

Derfor har jeg valgt et mere aktuelt tema, nemlig Den spanske syge.
For et års tid siden så jeg en udsendelse på DR, der beskrev et forløb, der minder ret meget om det, vi står midt i nu. I hvert fald ift. til den internationale spredning. Den sætter jeg 8.d til at se og besvare nogle faktuelle spørgsmål + nogle reflekterende spørgsmål til. Jeg tænker dog, at jeg, i morgendagens undervisning lige må understrege, at det er en hundrede år gammel epidemi, at der er sket meget i verden siden da, og at der derfor ikke er nogen grund til panik.

Det kan føles lidt tomt og ensomt at tusse rundt herhjemme. Jeg har bagt et rugbrød – bare fordi jeg kan og har tid. Sent på eftermiddagen gik jeg en tur, der er mærkelig tomt alle steder. Det føles lidt, som hver dag er en bedøvet 2. påskedag. Der er ikke engang kø i myldretiden.

Dagbogsbillede ML 17032020

Om lærerdagbogen

Følg to læreres dagbog fra den nye arbejdshverdag.

Michelle Lyngsdal arbejder til dagligt på Engdalskolen og Dorthe Krejlgaard er på Viby Skole.

I dagbøgerne kan du læse mere om de tanker, de gør sig midt i en coronatid, hvor skoler er lukket og elever undervises igennem en skærm.

(Personerne optræder under opdigtede navne i dagbogen).