Torsdag den 19. marts

Dagbogsbillede ML 19032020
Michelle Lyngsdal - dagbogsforfatter
Michelle Lyngsdal 

Når man ikke må arbejde på skolen, må man jo arbejde et andet sted. I dag sad jeg i solen på min yndlingsstrandplet langt fra Aarhus. Der var ingen grund til at huske at holde afstand derude, for der var kun mig, lærkerne og enkelte måger.

De dage, hvor min teammakker står for onlineundervisningen af 8.d, har jeg svært ved at finde en balance mellem arbejde og fritid. Jeg er desværre for ustruktureret til at arbejde fra 8-15, men ender med at gå til og fra arbejdsopgaver hele dagen. Derfor ved jeg reelt ikke hvor meget, jeg arbejder. Det føles som mere end jeg plejer, men måske skyldes det, at jeg hele tiden har lidt dårlig samvittighed over ikke at være på skolen.

Jeg prøver stadig at undgå det almindelige newsfeed på Facebook, men hopper ind og ud af de mere eller mindre seriøse grupper, jeg er med i. De første lukkedage brugte jeg tid på at hente inspiration til min undervisning i dansklærergrupperne, men nu er jeg nødt til at holde nogle dages pause fra dem. Min irriterende præstationsangst blussede voldsomt op ved at læse om kollegaers spændende forløb og begejstrede elever. Det niveau føler jeg slet ikke, at jeg når op på.

Sidst på eftermiddagen blev der sunget 'Det er i dag et vejr' fra nogle af altanerne her i karreen. Jeg synes stadig, at jeg lever i en parallel virkelighed. Men mon ikke de fleste af os føler, at vi står lidt skævt på vores ben i verden lige nu? Jeg har en stille frygt for, at vi først kommer tilbage på arbejdet efter påske.


 

Dorthe Krejlgaard - coronadagbog
Dorthe Krejlgaard Nielsen

6,1 kilometers løb i morges. Og ja, de sidste 100 meter er vigtige 😊 Jeg burde nok tilføje, at jeg løber kun, når jeg virkelig skal. I virkeligheden vil jeg hellere kravle, lege dyr, stå på hovedet, hænge i ringe og sån´.

Det var så skønt at se eleverne igen. Vi mødtes på Google Meet i et klassemøde kl. 10:00. Tænk engang, de var der næsten alle sammen til tiden, de sidste dukkede op 10 minutter over. Alt er godt, alt er som i den analoge verden på den front. Jeg blev virkelig overrasket over deres arbejdsiver - mange havde lavet flere opgaver, end de skulle, de er altså foran. Det sker nærmest aldrig. De savnede også skolen og at være sammen med kammeraterne. Hurra, får jeg lyst til at råbe. Vi fik snakket om Tove Ditlevsen og de tre noveller, de har læst og analyseret. Det var gået ok. Der var stor begejstring, da jeg viste dem mine analyser, som jeg har lagt ud i en dele-danskmappe på Drev. Det er jo så smart på Meet, at jeg kan vise eleverne min computerskærm,og på den måde, kan vi gennemgå analyserne sammen. Vi aftalte at mødes virtuelt igen på mandag kl. 10:00. Så er emnet digte. Ikke min spidskompetence, så jeg må læse lidt op på genren i weekenden. 

Tja, så gik unilogin ned. Hacket. Flot! Jeg læste beskeden fra Undervisningsministeriet på Facebook, som er en stor sump af covid-19/corona opdateringer. Lige efter jeg havde fået 7 sms´er fra mine elever: ”jeg kan ikke komme ind på MinUddannelse og Clio, hvad gør jeg?”, mit svar var gå en tur, læs en bog, spis en nutellamad. Selv startede jeg på en ny (teenage)bog, ’On the Come Up’ af Angie Thomas. Det tegner godt indtil videre.

Om lærerdagbogen

Følg to læreres dagbog fra den nye arbejdshverdag.

Michelle Lyngsdal arbejder til dagligt på Engdalskolen og Dorthe Krejlgaard er på Viby Skole.

I dagbøgerne kan du læse mere om de tanker, de gør sig midt i en coronatid, hvor skoler er lukket og elever undervises igennem en skærm.

(Personerne optræder under opdigtede navne i dagbogen).