De nye lærerstuderende får hårdt brug for lærerne

Søren Hansen og Nikoline Rindung taget 18082023
I dag starter 470 nye lærerstuderende på VIA University College i Aarhus, som er landets eneste læreruddannelse med fuldt optag her til sommer. Som noget nyt kommer de studerende til at tilbringe en stor del af tiden i praktik ude på skolerne, og her vil lærere og tillidsrepræsentanter få en afgørende rolle i at yde hjælp og støtte. Det mener både Lærerstuderendes Landskreds og Århus Lærerforening.

Det er svært at få øje på rekrutteringsvanskeligheder inden for lærerfaget, når man i dag ser hundredvis af håbefulde aspiranter myldre ind på Ceresbyens gigantiske campusområde for at lære at lære fra sig. Men her i landets næststørste by er læreruddannelsen også så populær, at man i år har været nødsaget til at afvise 63 ansøgere. En udvikling som ikke overrasker næstforperson i Lærerstuderendes Landskreds, Nikoline Rindung, som selv læser til lærer i Aarhus:

- Læreruddannelsen i Aarhus har et godt ry, og for nogle studerende trækker de store uddannelsessteder mere, fordi det typisk er her, de kan få opfyldt deres specifikke fagønsker som for eksempel tysk eller håndværk og design.

Med til historien hører, at Via University College i år har valgt kun at optage 470 lærerstuderende i stedet for de sædvanlige 505, fordi den nye læreruddannelse kræver flere skoler, som vil have de studerende i praktik. Det forklarede prorektor Gitte Sommer Harrits for nylig i en artikel på folkeskolen.dk. Og netop den nye læreruddannelse har næstformand i Århus Lærerforening, Søren Hansen, store forventninger til:

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er meget begejstret for den nye læreruddannelse, da den rummer adskillige af de elementer, vi har efterspurgt i årevis, herunder flere undervisningstimer og en tredjedel mere praktik. Først og fremmest forventer jeg, at det vil ruste de lærerstuderende til den virkelighed, de kommer ud til efter endt studie, så de undgår det, vi kalder praksischok.

Allerede på første og anden årgang kommer de studerende i udstrakt praktik, hvor de i en periode på et par måneder skal besøge den samme skole én til to gange om ugen. Det er en model, som ifølge Nikoline Rindung vil skabe grobund for et paradigmeskifte, hvor det ikke længere kun er den enkelte praktiklærers ansvar at sikre de studerendes uddannelse, men hele skolens:

- Vi ved, at det kun er ganske få af de lærerstuderende, som i løbet af deres praktiktid får hilst på en tillidsrepræsentant, og det er jo slet ikke godt nok. Der er brug for, at alle lærere engagerer sig og hjælper til med at fastholde de studerende i faget. Det vil desuden højne det faglige niveau på skolerne og bidrage til, at lærerne selv bliver mere nysgerrige på, hvilke nye tendenser der rører sig inden for deres fag.

På landsplan falder hver tredje lærerstuderende i dag fra i løbet af studietiden. Søren Hansen mener, at de aarhusianske lærere og tillidsrepræsentanter kommer til at spille en afgørende rolle, nu hvor en betragtelig del af uddannelsen flyttes ud på folkeskolerne:

- Det handler kort og godt om at tage imod de lærerstuderende med åbne arme. Sørge for at de har et sted at forberede sig, spise frokost, og at de bliver en del af fællesskabet i personalerummet. At de har de nødvendige arbejdsredskaber, adgangskoder og nøgler. Vigtigst af alt er det at få talt om, hvad der forventes af dem som lærerstuderende, og hvad de kan forvente af praktikskolen. Når rammerne er på plads, giver det de bedste forudsætninger for en god praktik, både for den studerende og for skolen.

 

 

 

Fakta om Lærerstuderendes Landskreds:
LL er en studieorganisation med 6.000 lærerstuderende og samtidig en kreds i Danmarks Lærerforening. Som studerende og medlem af LL er du også medlem af Danmarks Lærerforening. Derfor kan du gøre brug af både LL’s og Danmarks Lærerforenings medlemsfordele.

Emner

Målgruppe