Vågn op til skolestart men husk at drømme

Formandskab 140823 - Dorthe og Søren
I dag starter et nyt skoleår. Formandskabet i Århus Lærerforening drømmer om kortere skoledage, to-lærer-ordninger og mere frihed. Læs deres debatindlæg her.

Debatindlæg bragt i Jyllands-Posten den 14. august 2023.

Nogle mener, at vi bliver bedre til at huske vores drømme, når vi har ferie. Fordi vi slapper af og begynder at reflektere over, om vi er på rette kurs. Som formand og næstformand for Århus Lærerforening har vi masser af drømme for en bedre folkeskole. Drømme som vi gerne vil huske og holde fast i, selvom sommerferien nu er slut. Og drømme som – hvis de bliver realiseret – vil gøre det mere attraktivt for vores børn, unge og lærere at stå ud af sengen hver morgen for at tage i skole.

For det første kan vi ved en overflyvning af kommunens folkeskoler i 2023 få øje på fyldte skolegårde og klasseværelser til langt ud på eftermiddagen. Vi ser gerne, at skoledagen bliver markant kortere, og at der kommer fokus på kvalitet frem for kvantitet, så eleverne i højere grad er motiveret til at modtage undervisning. En kortere skoledag er en af de vigtigste forudsætninger for, at både elever og lærere trives, hvilket erfaringerne fra Esbjerg og Holbæk tydeligt viser. Her har man siden 2021 været fritaget for næsten alle statslige regler for folkeskolen. 

Derudover vil en kortere skoledag for eleverne frigive ressourcer til flere lærere i klasserne, hvilket leder os hen til drøm nummer to: At der bliver skruet op for brugen af to-lærer-ordninger. To lærere i klassen giver mulighed for at hjælpe eleverne enkeltvis med opgaverne og for at træde til i situationer, hvor der er forstyrrelser i undervisningen. Det betyder ro og færre afbrydelser. De voksne kan, fordi de er til stede samtidigt, også bedre reflektere og evaluere på undervisningens konkrete indhold og fællesskabet i klassen. Eleverne efterspørger selv mere tid sammen med de betydningsbærende voksne i deres liv. Det kræver, at læreren har mulighed for at tage en snak med den enkelte om det, der er svært.

Sidst men ikke mindst drømmer vi om, at det kommende skoleår vil bringe større frihed til lærerne. Frihed til at gøre det der ud fra vores lærerfaglighed er det rette i den konkrete kontekst. Stramme krav om pensum og mål for undervisningen må aldrig spænde ben for en lærers vurdering af, at det for en stund vil være vigtigere for en klasse med nogle sociale tiltag og fælles oplevelser. Desuden skal der være mulighed for at gribe elevernes umiddelbare nysgerrighed – uanset om læreplanerne siger noget andet. Det er ofte i det spontane og tilfældige, at lysten til læring opstår. Vi skal i det hele taget have genskabt tilliden til folkeskolen og lærerne, og der har vi som profession også selv et ansvar.

Budgetforhandlingerne om kommunens økonomi for de kommende år er i gang. Vi håber, at politikerne er vågnet op til dåd og vil være med til at gøre drømmene til virkelighed. At de finder modet til at ændre kursen og investere i børnene og folkeskolens fremtid.   

Emner

Målgruppe