”Jeg blev en lærer, som jeg ikke havde lyst til at være.”

Podcast lærerens ord
Hør den nye episode af podcasten Lærerens Ord, hvor Karoline fortæller om, hvordan hun som nyuddannet lærer mistede fodfæstet efter bare få ugers ansættelse på en folkeskole. Rådmand Anders Winnerskjold efterlyser et mere fleksibelt arbejdsmarked, som kan give de nyuddannede en bedre start på arbejdslivet.

Hun havde altid vidst, at det var folkeskolen, der var hendes destination som lærer. Men da 26-årige Karoline efter sommerferien trådte ind på en folkeskole i Aarhus – nyuddannet, nytænkende og nysgerrig – gik der kun få dage før skridtene blev tunge. Fodfæstet forsvandt, bogstavelig talt.

- Da jeg startede, var jeg spændt og glædede mig helt vildt meget til at møde mine elever. Symptomerne kom allerede efter en tre ugers tid, og det var hovedpine, trykken for ørerne, træthed. Det var sådan en lydfølsomhed, og det er jo lidt træls, når man er på en skole. Til sidst var det også det at holde balancen, der blev en udfordring for mig.

Det fortæller hun i den nyeste episode af Lærerens Ord, som fra i dag kan høres der, hvor du lytter til podcasts. Her medvirker også Dorthe Krejlgaard, medlem af styrelsen i ÅLF og hovedstyrelsen i DLF, samt Anders Winnerskjold, rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune. For hvordan indretter vi et arbejdsmarked, hvor de friske skud på stammen ikke knækker?

-  Vi har brug for dygtige lærere i den danske såvel som den aarhusianske folkeskole. Det er helt afgørende for, at vores unger trives, lærer noget, dannes. Derfor er det problematisk, at det kan være så hårdt et job at træde ind i, siger Anders Winnerskjold.

Hele episoden kan høres her: 

Emner

Målgruppe