Høringssvar Høringssvar afgivet i 2023

Høringssvar vedr. Aarhus Kommunes fornyede børne- og ungepolitik

Århus Lærerforening takker for muligheden for at afgive høringssvar og muligheden for at bidrage i den indledende involverende proces.

Århus Lærerforening kan til fulde tilslutte sig visionerne for det gode børne- og unge­liv. Foreningen anerkender det høje ambitionsniveau som en vision for alle børn og unge i kom­munen. Det er positivt, at visionen om forældrenes medansvar, rolle og opgaver som vigtige voksne er skrevet ind i politikken.

Århus Lærerforening er dog bekymret for den betydelige afstand, der er mellem visi­onerne i børne- og ungepolitikken og den faktiske virkelighed. Foreningen er her sær­ligt bekymret for de medarbejdere, som får politikken som ramme for deres arbejde.

Børn og Ungeområdet har gennem en årrække været genstand for massive besparel­ser, som har resulteret i en kerneopgave, hvor der ikke længere blot er skåret ind til benet, men hvor der saves godt og grundigt i det. Alene seneste budgetforlig betød en besparelse på 100 millioner kroner, og alle indikatorer peger desværre på, at besparel­serne vil fortsætte. Når afstanden mellem visioner og den virkelighed, som medarbej­derne står i, bliver for stor, er der risiko for, at det medfører demotivation eller apati – eller endnu værre, moralsk stress og modstand.

Når det fx i børne- og ungepolitikken beskrives, hvordan man som medarbejder skal ”… skabe varierende og motiverende læringsmiljøer af høj kvalitet” i en virkelighed, hvor læreren står med 28 elever - heraf 5 med særlige behov - i et klasselokale indrettet til 24 og uden tilstrækkelig tid til forberedelse eller ressourcer til at skabe det gode un­dervisningsmiljø, så synes der meget langt fra de rum, hvori børne- og ungepolitikken er formuleret og ud til den enkelte medarbejder.

I forlængelse heraf er foreningen bekymret for, hvilke forventninger politik­ken skaber hos omverdenen.

Når forældre fx kan læse, at alle børn og unge skal lære og være i balance fysisk og mentalt, men samtidig oplever, at der på folkeskolerne ikke er ressourcer til at under­støtte deres barn, så kan det skabe modvilje og frustration imod de medarbejdere, som konkret ikke har mulighed for at imødekomme forventningerne. Det bliver derfor en vigtig opgave for den lokale ledelse at formidle politikken som en forpligtende ramme for alle parter, herunder også forældrene.

Foreningen vil derudover gerne henlede opmærksomheden på 2 af de 7 vilde proble­mer, nemlig børn og unges mistrivsel samt rekruttering og kompetence. Mistrivsel er et problem, der blandt andet kobles sammen med de unges oplevelse af at have svært ved at lykkes. I den forbindelse er foreningen betænkelig ved, hvordan en børne- og un­gepolitik med flotte visioner, tårnhøje forventninger til og mål for det gode børne- og ungeliv vil spille ind.

Ligeledes skal Århus Lærerforening gøre opmærksom på bekymringen for, hvorledes vanskeligheder i muligheden for at udføre opgaven kan få konsekvenser for rekrutte­ring og kompetence.

Motivation og mening i arbejdet er afgørende for et godt arbejdsliv. Der skal derfor være balance mellem opgaver og ressourcer og ikke urealistiske forventninger, der i værste fald kan resultere i, at lærerne forlader folkeskolen.

Dette bør derfor være et centralt fokusområde, når det overvejes og planlægges, hvor­dan børne- og ungepolitikken skal kommunikeres ud og bruges i praksis.

Hvis børne- og ungepolitikkens intentioner og visioner ikke blot skal blive et hengemt papir, men rent faktisk skal kunne mærkes af børn og unge i deres hverdag, er det bydende nødvendigt, at der politisk sættes handling bag ordene. Handlinger der tilfø­rer Børn og Ungeområdet de nødvendige ressourcer til at indfri målene. Politikerne skal tage ansvaret på sig, så det for medarbejderne bliver muligt at indfri visionerne i børne- og ungepolitikken.